Pierwsze dni dziecka w przedszkolu

       Trzeci rok życia dziecka to wiek nazywany przez psychologów początkiem okresu przedszkolnego, który trwa aż do momentu pójścia dziecka do szkoły. Dla większości dorosłych oznacza to, że trzylatek może już przez dłuższy czas pozostać poza domem, pod opieką osób innych niż rodzice. Zapisujemy więc dziecko do przedszkola w przekonaniu, że jest to korzystne dla jego rozwoju.

Jednak już w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu pojawiają się w niektórych przypadkach problemy – rodzice muszą patrzeć, jak dziecko rozpaczliwie broni się przed pozostaniem w obcym miejscu, często płacze, nie pozwala na to, by mama, tata mogli wyjść z sali. Wtedy niejednokrotnie rodzice zaczynają wątpić w słuszność zapisania dziecka do przedszkola.Co robić, aby dzieci z uśmiechem przychodziły do przedszkola i czuły się tu bezpiecznie? Jak zmniejszyć smutek maluszka, który nie do końca rozumie, dlaczego musi zostać w tym „obcym” domu, z „obcymi” paniami i w dodatku z gromadą „obcych”, rozbrykanych dzieciaków? Oto kilka wskazówek, które pomogą Państwu w miarę spokojnie przejść pierwsze dni w przedszkolu swoich pociech :

  • Chodzenie do przedszkola powinno być traktowane jako zupełnie naturalna rzecz (podobnie mama czy tata chodzi do pracy). Rodzice powinni być konsekwentni, gdyż przerwanie rytmu chodzenia do przedszkola przedłuża tylko okres adaptacji dziecka. Z czasem rozumie ono, że chodzenie do przedszkola jest bardzo przyjemnym „obowiązkiem”.
  • Pożegnanie z dzieckiem niech odbywa się bez pośpiechu, ale też bez zbytniego odwlekania momentu rozstania. Z obserwacji wiemy, że choć dziecko płacze i nie chce „puścić” mamy, to kiedy ona wyjdzie z przedszkola paluszek bardzo szybko zaczyna się bawić z innymi dziećmi i już nie pamięta o porannych łzach.
W pierwszych dniach dziecka w przedszkolu można regulować czas jego pobytu, odebrać je wcześniej lub przyprowadzić później. Trzeba to jednak wcześniej uzgodnić z nauczycielką.

  • Ulubiona zabawka przyniesiona z domu na pewno pomoże dziecku w adaptacji, stworzy poczucie bezpieczeństwa.
  • Ubranie maluszka powinno być wygodne i nie sprawiać mu kłopotu – zrezygnujmy więc z dżinsów na korzyść dresu…
  • Leżakowanie – prawie wszystkie młodsze dzieci zasypiają po obiedzie. To doskonały czas na relaks, wyciszenie, odpoczynek po bardzo aktywnym okresie przedobiednim.
  • W rozmowach z dzieckiem na temat przedszkola starajmy się podkreślać jego dobre strony. Pozwólmy dziecku się wyżalić, ale podtrzymajmy je na duchu. Przedszkolak powinien wiedzieć, że w sytuacjach trudnych może zaufać swojej pani tak samo jak mamie.
  • Warto nawiązać kontakt z wychowawcą grupy. Nauczyciel chętnie poinformuje rodzica o tym jak dziecko zjadło posiłek, czy dobrze się dziś bawiło, czy wystąpiły problemy wychowawcze, jak sobie radzi podczas zajęć i zabaw z rówieśnikami. Chętnie podpowiemy, jaki kierunek pracy z dzieckiem trzeba wybrać w domu.
  • Wiedza i umiejętność zdobyte w przedszkolu powinny być utrwalane w domu. Trzeba pracować z dzieckiem szczególnie w tych dziedzinach, które sprawiają mu największe trudności.
  • Pamiętajmy, że opinie i uwagi nauczycielek, szczególnie te trudne do zaakceptowania przez rodziców wynikają z troski o dziecko. Przedszkole jest partnerem rodziców we właściwym kształtowaniu osobowości ich pociech.

Pobyt w przedszkolu jest tylko jednym z etapów w życiu dziecka. Dołóżmy starań, by był on wspominany jako jedne z najradośniejszych okresów jego życia.

Nasze przedszkole stworzyło możliwość udziału rodziców z dziećmi w spotkaniach otwartych i adaptacyjnych.

Dzieci mogą się bawić z rodzicami, z nauczycielami, brać udział w zajęciach dydaktycznych i zabawach. Działania te mają na celu m.in.:

  • ułatwienie dzieciom przekroczenie progu dom – przedszkole,
  • obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelu przedszkola.
  • zapoznanie przyszłych przedszkolaków z naszym personelem, pomieszczeniami, otoczeniem przedszkola – tak, aby we wrześniu dzieci wracały tutaj jak do miejsca, które znają, gdzie spotykały się z życzliwością,

Z naszych obserwacji wynika, że dzieci biorące udział w tego typu zajęciach łatwiej adaptują się w przedszkolu i przychodzą do nas we wrześniu znając przedszkole jako miejsce bezpieczne i przyjazne.

Przez pierwszy tydzień września, kiedy dzieci rozpoczynają edukację przedszkolną, pozwalamy im bawić się tak, jak mają na to ochotę. Później stopniowo w sposób zabawowy, wprowadzamy zasady i reguły obowiązujące w grupie. Na ogół połowa września to koniec najważniejszej część procesu adaptacyjnego. Dzieci ufnie przekraczają próg przedszkola, czują się bezpieczne i akceptowane. Chętnie bawią się z kolegami, są radosne. Nie znaczy to, że wszystkie dzieci zdążą się w przedszkolu zaaklimatyzować i im właśnie należy poświecić najwięcej czasu i uwagi.

Wszystkie działania podejmowane w naszej placówce mają na celu ułatwić dzieciom start w przedszkolu oraz zachęcić rodziców do współpracy, stworzyć przedszkole partnerskie, przyjazne dzieciom, twórcze i otwarte na potrzeby środowiska.

Pragniemy, aby wszystkie przedszkolaki z uśmiechem przychodziły do naszego przedszkola.

Zawsze chętnie udzielimy rad oraz odpowiedzi na Państwa pytania.

Joanna Wójcik
Dyrektor Przedszkola

Zostaw komentarz

 



rada-dzielnicy i

Nasi Partnerzy

    

    

 



BIP

error: Content is protected !!